Ben jij in orde met de nieuwe regels rond online betalingen?

Door nieuwe, Europese wetgeving worden de regels rond online betalingen bij webshops aangepast. De klant kan binnenkort alleen nog online betalingen doen als hij of zij meerdere soorten elementen ingeeft. Hieronder wordt uitgelegd over welke gegevens (elementen) dit gaat. Zorg dat je tegen de (tussentijdse) deadlines zeker hiermee in orde bent!

Wat houdt het in?

Het zal niet meer voldoende zijn om bijvoorbeeld alleen gegevens van een kredietkaart en de CVC-code te vragen. Tegen eind dit jaar kan een klant in een webshop enkel nog betalen door middel van een combinatie van minstens 2 van de 3 onderstaande elementen:

  • iets dat de klant weet (zoals een pincode)
  • iets dat de klant bezit (zoals een kredietkaart of bankkaart)
  • iets dat de klant eigen is (zoals een vingerafdruk)

Dit wordt ‘sterke klantauthenticatie’ genoemd.

Tegen wanneer moet je hiermee in orde zijn?

Er zijn enkele tussentijdse drempels. Deze data geven aan tegen wanneer je in orde moet zijn met de veranderingen, als de bedragen die de klant betaalt hoger liggen dan de drempel.

  • 25 augustus 2020: weigering voor bedragen hoger dan 1.500 euro
  • 22 september 2020: de drempel wordt verlaagd tot 250 euro
  • 19 oktober 2020: de drempel wordt verlaagd tot 30 euro
  • 17 november 2020: de drempel wordt verlaagd tot 0 euro

Uitzonderingen

Er gelden enkele uitzonderingen op de regel. Die sterke klantauthenticatie is niet nodig bij:

  • contactloze betalingen in de fysieke winkel
  • betalingen aan parkeer- en tolautomaten
  • betalingen aan vertrouwde begunstigden of aan eigen rekeningen binnen
  • dezelfde bank

Heb je hierover nog vragen?

Contacteer dan zeker jouw provider van jouw betaalmodule op je website, om zeker te zijn dat je volledig in orde bent met de nieuwe wetgeving. De provider kan meer info geven over de nieuwe regels, of jouw systeem hiermee al in orde is, en of er uitzonderingen van toepassing zijn bij jou.