Lutosa benadrukt zijn wereldwijde ambitie via rebranding.

lutosa breed

Lutosa is een trots Belgisch merk met productiesites in Sint-Eloois-Vijve en Leuze-en-Hainaut dat sterk verankerd is in de Belgische cultuur. Deze Belgische merkpositionering wordt wereldwijd uitgedragen en vormde in het verleden de sleutel tot de succesvolle internationale groei van het bedrijf.

94% van Lutosa’s productie wordt naar 136 verschillende landen geëxporteerd. De huidige Belgische merkpositionering gebruikt het Lutosa-logo, puntzakken friet, de Belgische vlag en een Belgisch landschap met het Atomium, wielrenners, Belgisch bier, een frietkot enz. Met het verstrijken van de jaren en met de groei van Lutosa is men op een punt aanbeland waarop de huidige merkidentiteit niet meer perfect bij Lutosa’s identiteit en ambities past.

Na de verkoop van de retailtak aan Iglo/Findus in 2014 rezen in België tal van vragen op. Iglo/Findus heeft het recht om het Lutosa-logo tot eind februari 2021 voor zijn retail te gebruiken in Europa. Dit betekent dat twee verschillende bedrijven hetzelfde logo aanwenden binnen een gelijkaardig geografisch gebied.

De verwarring werd nog groter toen Iglo/Findus in 2019 zijn rebranding naar Belviva startte. Daarom is het tijd voor een nieuw tijdperk, een nieuw Lutosa … De nieuwe merkidentiteit combineert het verhaal achter Lutosa en onze herkenbare (rode) kleur met een moderne look en feel, en een nieuwe slogan die onze wereldwijde ambitie benadrukt.

Het nieuwe Lutosa is nog steeds uiterst trots op zijn Belgische roots en knowhow (met een icoon dat onze nationale kleuren in de vorm van een puntzak toont), maar heeft nu een visuele identiteit en merkpositionering die Lutosa’s focus op de toekomst en zijn persoonlijke klantgerichte benadering samen met de nauwe samenwerking met zijn landbouwers en zijn diepgaande aardappelexpertise (uitgedrukt via de ruggen van een aardappelveld) uitdragen.