Vlaamse aardappelsector wil Azië veroveren

De Belgische aardappelsector heeft een recordjaar achter de rug. Niettemin lonken ze naar een nieuwe, énorme afzetmarkt: Zuidoost-Azië. Er komt na de zomer een grootse campagne in landen als Vietnam, Thailand, Maleisië, Indonesië en de Filipijnen, met als doel de “originele, Belgische friet” te promoten, zo geraakte gisteren bekend.

“Het gaat om een ­regio waar enorm veel mensen wonen, veel jonge mensen ook die vaak buitenshuis eten en waar de interesse in westerse voeding de jongste jaren enorm is toegenomen”, legt Romain Cools van sectorfederatie ­Belgapom uit. Gevolg is dat fastfoodketens als McDonald’s en Kentucky Fried Chicken er in korte tijd gigantische populair zijn geworden, “net als hun typische smalle, lange frietjes.” En daar willen de Belgische aardappeltelers een stokje voor steken, “want het origineel is uiteraard altijd beter”.

Vandaar een campagne waarbij Vlaanderen via het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM) zowel de bevolking als de plaatselijke horeca van die Aziatische landen gaat warmmaken voor de “échte, authentieke friet” in plaats van de “smakeloze Amerikaanse variant, bekend onder de naam french fries”, zo stelt Cools. Daarvoor trekt het VLAM onder meer met een echt Belgisch frietkot naar tal van Aziatische voedingsbeurzen.

Veel uitleg nodig

Niettemin wordt een hele uitdaging om de bevolking van die Aziatische landen overstag te doen gaan, geven zowel ­Romain Cools als Bernard Lefèvre van de frituristenbond Navefri toe. “Als ik in mijn frituur in Antwerpen buitenlanders over de vloer kreeg, was dat altijd een hele ervaring. Veel buitenlanders kennen enkel die lange, smalle frietjes die je bij een hamburger krijgt. Dat ik ze een kartonnen bakje met veel dikkere, kortere frietjes gaf, deed hen al raar opkijken.”

“En er was vaak ook wat wrevel of zenuwachtigheid over het feit dat wij de frietjes op bestelling bakken, waardoor ze even moeten wachten. Zij zijn gewend dat de frietjes warm en gereed liggen te wachten, klaar om opgeschept te worden. Ik gaf daarom altijd wat uitleg aan toeristen. En met succes: vaak gaven ze toe dat Belgische frietjes veel lekkerder waren dan de frietjes die zij gewend waren.”

De Belgische aardappelsector was vorig jaar goed voor het absolute recordvolume van 4,4 miljoen ton verwerkte aardappelen. Als het Aziatische avontuur lukt, moeten daar in de toekomst enkele honderdduizenden tonnen extra bijkomen.( bron : Het Nieuwsblad )