Frituur Duwo


Het waw-effect in Desselgem

DSC_0381DSC_0367DSC_0383

 

 

 

 

 

Desselgem beschikt over een frituur om ‘u’ tegen te zeggen. Vroeger was dit pand, gelegen in Dries 127 (zelfde naam als de uitbater), een slagerij. Een 6-tal jaar geleden bouwden Dries en Wendy de zaak om en startten alvast in het pand dat niet 100% praktisch was qua inrichting en indeling.

De D in Duwo komt van Dries en de W van Wendy. Voor het overige duidt de naam op het dubbel aanbod van de zaak: frietjes en broodjes en het feit dat dit koppel op alle vlak een duo vormt, goed gevonden dus.
De carrièreswitch was volkomen. Dries was sportleraar maar had wel de nodige ervaring opgedaan in de horeca door weekendwerk. Wendy was winkelverantwoordelijke van een dierenspeciaalzaak, een heel ander segment m.a.w. maar wel één waarin contact met klanten centraal staat, wat een voordeel is.

Aanvankelijk wilden ze een broodjeszaak openen maar wellicht zou de verkoop van dat product niet voldoende zijn geweest, vandaar de combinatie met frituurgerechten.

Het klantenbestand werd snel opgebouwd, klanten konden dan ook niets anders dan kwaliteit en met zorg afgewerkte producten verwachten. Het enige wat niet zo goed was, was de structuur of indeling van het gebouw. Makkelijk werken was het niet en voor de wachtenden was er weinig plaats. Door in de zaak te werken konden ze zich hier een perfect beeld vormen van hoe het wel moest zijn, eens veranderingswerken concretere vorm kregen.

DSC_0373

DSC_0364DSC_0378

 

 


 

De totale transformatie

De vorige zaak heb ik niet gekend maar dit exemplaar is wel fantastisch, haast futuristisch, met heel veel aandacht voor details en ecologie, ook niet onbelangrijk. Hoe meer je kijkt, hoe meer van die leuke, goed gevonden details je opvallen.

De klanten moeten bij de heropening wellicht met de mond open hebben gestaan want de zaak is naar verluid niet meer te herkennen in vergelijking met het vroegere pand. Om de ruimte zo goed mogelijk in te delen, moest een stukje van de privéruimte worden opgeofferd maar het resultaat is des te beter.

Het idee van hoe het eindresultaat structureel moest zijn, hadden Dries en Wendy volledig in het hoofd. De uitwerking ervan met alle mogelijke details werd gerealiseerd door een bevriende interieurarchitect die zich bijzonder goed van zijn taak heeft gekweten.

De wachtruimte is een stuk groter geworden en die is afgescheiden van het eetgedeelte door een wand waarin een paar wachtstoeltjes in werden gemaakt. Leuk en heel onderhoudsvriendelijk, geen stoelpoten om rond te kuisen, …

Het eetgedeelte bestaat uit knusse hoekjes waar het gezellig eten is. Hier en daar zie je een terugkomend soort organisch lijnspel, het handelsmerk van de architect, een heel speciale stijl die deze inrichting uniek maakt. Specialiteit van de inrichter is het spelen met licht en dat heeft hij hier ook gedaan. Per tafel is een lichtbundel voorzien die vooral op het tafelgedeelte schijnt waardoor je als klant in een gezellige sfeer kunt tafelen zonder een al te felle verlichting op je gezicht. Ecologisch is dit alles ook want als verlichting werd voor LED-lampen gekozen waarvan ondertussen geweten is dat ze heel energiezuinig zijn. De kwaliteit van de lampen is de laatste jaren ook fel verbeterd en de effecten die je ermee kan creëren zitten ook goed.

Een deel van de verlichting is veranderbaar van kleur. Per seizoen of per situatie kan een andere kleur gekozen worden of de verlichting kan worden ingesteld op constante verandering wat ook een leuke, doch niet overheersende sfeerfactor vormt.

Op het plafond is een bepaalde vorm zichtbaar. Als klant weet je niet meteen wat dit betekent maar het blijkt een kopie te zijn van het grondplan van de zaak. Fantastisch gevonden toch?

DSC_0362DSC_0351DSC_0354

 

 

 

 

 

Huiselijke sfeer

In de vroegere zaak deden Dries en Wendy heel veel ervaring op. Op die ervaring bouwen ze nu verder. Het is uiteraard een stuk aangenamer werken in deze ultramoderne inrichting waarin niets aan het toeval werd overgelaten.
De inrichting van het zitgedeelte is zeer gezellig. Cosy hoekjes werden voorzien en alles is voorzien van excellent meubilair. De combinatie met stoelen en zitbanken is goed gekozen. Door de keuze van zitbanken telt de zaak zelfs iets meer zitplaatsen binnen. Momenteel kunnen 30 klanten binnen eten en in de warmere dagen zijn in de kindvriendelijke tuin nog eens 40 plaatsjes te veroveren.
De gezellige gashaard geeft een zeer huiselijke sfeer, hoewel de inrichting zeker ook ‘strak’ te noemen is.
Het lijnenspel dat je overal ziet opduiken geeft een herkenbaar gevoel. Dat spel met lijnen is al duidelijk aan de buitenkant en binnen komt het opvallend maar niet overheersend aan bod o.a. in de schouw en op de spiegelwand.
De wachtruimte voor de klanten is een stuk breder geworden, veel meer comfort dus. Tijdens het wachten op de bestelling kan gekeken worden naar het informatief scherm en eventueel een tijdschrift worden doorbladerd. Even zitten kan op de eerder vernoemde, handige zitjes die in de wand werden voorzien.

De toonbank is trouwens ook een eyecatcher. Hier geen rechtlijnige bakjes maar worden de snacks gepresenteerd in bakjes met wat rondere en andere vormen wat meteen een heel ander beeld geeft op het aanbod.
Naast de traditionele frituurgerechten blijft DuWo sterk in broodjes. Naast de gewone belegde broodjes is de specialiteit hier ook de mand met verrassingsbroodjes, een succesproduct dat ze hier blijven maken op bestelling.Daarnaast kan de klant kiezen voor een variatie op het traditionele frituurmenu door het aanbod slaatjes, burgers en de geliefde weeksuggestie.

In deze zaak wordt alles vers bereid, niets uit zakjes. Daar gaan ze hier prat op en de klant weet dit.

Elke dag worden verse frieten voor- en afgebakken en de nachten dienen voor het filteren van het vet. De nieuwe friteuse die werd voorzien is er één met meer vermogen. Om het succes van de burgers te ondersteunen werd een bakplaat in de bakwand voorzien, wat zeer praktisch is. Ook de bain-marie is ingebouwd.

Naast het grote aanbod snacks is er ook een vast aanbod sauzen. Vanaf de start kozen ze hier voor de sauzen van Pauwels en de excellente service van het bedrijf. De klanten zijn deze sauzen gewoon en vinden ze heerlijk. Veranderen is dus niet aan de orde.

Anders dan in veel andere frituren worden de bestellingen hier persoonlijk naar de betreffende tafels gebracht, dit zowel binnen als buiten. Het is een gewoonte waar ze hier niet tegenop zien. Ooit werd geprobeerd om de klanten te overhalen zelf de bestelling te komen halen maar toen diende soms verschillende keren te worden omgeroepen dat de bestelling klaarstond, wat frustrerend was. Dan kan je het maar beter zelf brengen. Dat gaat trouwens wel vlot en is niet negatief voor het verdere vlot verloop van de service. De klanten zijn dat hier gewoon en gewoontes zijn nu eenmaal niet makkelijk te veranderen.

Perfect op schema

Ondertussen is de nieuwe DuWo al een tijdje in bedrijf. Heel lang hebben de verbouwingswerken niet geduurd. Op 6 weken was de klus geklaard en konden de klanten opnieuw terecht voor hun lievelingsmaaltijd.
Echt wennen moesten ze hier niet. De nieuwe zaak is dan ook een enorme verbetering en wat beter is, dat went ook sneller. Dat kunnen ze hier alvast beamen. Heel wat nieuwe klanten vonden ondertussen de weg naar de deur van DuWo, waaronder heel wat gezinnen met jonge kinderen. Aan hun veiligheid werd ook gedacht want de zaak is voorzien van deuren met een veiligheidsknop. Voor eigen dochtertje June, ook een goed zaak.

Een grote dankjewel

Met het interview willen Dries en Wendy alle klanten danken voor het vertrouwen in hun zaak. Dat betekent heel veel voor hen.
Daarnaast ook een dankjewel voor de mooie ideeën en uitwerking van interieur en verlichting door Gerd Couckhuyt en de professionele samenwerking met de leveranciers van snacks en sauzen.
Wij van onze kant kunnen alleen maar aanraden om deze zaak eens van dichtbij te bekijken. Vernieuwend, verrassend en lekker. Wat moet je nog meer hebben?

tuin duwo