Frituur Shellys

2014-03-12 12.23.102014-03-12 12.23.482014-03-12 12.28.33 2014-03-12 12.38.15

 

 

 

 

 

Een klinkende naam voor deze opvallende frituur in Handzame (bij Diksmuide). De voornaam van één van de uitbaatsters ‘Shelly’ was meteen geschikt voor dit pand. Het klinkt uitnodigend en dat is wat deze zaak, die een frituur is maar zoveel meer, ook zijn.

Betaalbaar pand

De locatie van een zaak voor Shelly was niet op voorhand bepaald. Voordien werden ook in andere delen van de provincie West-Vlaanderen gezocht maar bepaalde gebieden zijn zo extreem duur dat werd uitgekeken naar een locatie die door de betaalbaarheid maar ook een goede ligging aan een beginnende ondernemer meer kansen kon bieden.

Het pand waar Shelly’s in is ondergebracht werd goed 3 jaar geleden gekocht in bouwvallige staat. Het fungeerde vroeger als café maar de gloriedagen voor dat type zaak waren voorbij en hoog tijd voor iets nieuws.

Voor een leek zou dit pand een ‘not-done’-project hebben betekend maar vader  Ronny Vervaeke  is als aannemer perfect geplaatst om te zien wat van het pand kon worden gemaakt, wat de mogelijkheden waren en wat het uiteindelijk resultaat zou kunnen zijn. Bovendien komt hij door zijn werk heel vaak terecht in zaken die wegens faillissement moeten worden ontmanteld en die ontmanteling leverde heel wat materiaal op voor de inrichting van Shelly’s. In deze tijd van crisis is het perfect aanvaardbaar dat een nieuwe zaak kan ontspruiten uit de scherven van andere. Waarom niet? Bovendien mag het resultaat er best wezen.

Dit was de ideale basis voor de zaak die Shelly al sinds haar kindertijd als droom zag. En zo geschiede. Het pand werd aangekocht en er kon gedacht worden aan de verbouwing en inrichting ervan. Daarvoor was nog wat tijd. Shelly zat zelfs nog op de schoolbanken en het diploma dat ze zou halen zou perfect geschikt zijn voor haar toekomst in dat pand.

In Kortemark volgde ze de richting grootkeukenkok en dat diploma geeft uiteraard heel wat mogelijkheden binnen de horecasector.

Het moet gezegd dat Ronny en Anja (Shelly’s mama) aanvankelijk wat sceptisch stonden tegenover het idee om in het pand uit te pakken met een frituur. ‘Er zijn er al zoveel’, was het idee dat wat wantrouwen over het welslagen van het project gaf maar Shelly gaf geen krimp. Een frituur is een zaak met heel wat mogelijkheden en dankzij haar diploma mocht het frituurgebeuren uitgebreid worden tot wat restaurantgerechten, ideaal om een breed publiek aan te spreken en uit te nodigen in deze zaak met een groot aantal zitplaatsen.

 

Na het behalen van haar diploma bleef Shelly niet bij de pakken zitten. Ze wou de stiel van het frituren leren en vond een job in een frituur in Aalter (Oost-Vlaanderen) bij frituur Infinity. Daar was ze meteen eerlijk over haar motief om de job te nemen en van de kant van Infinity was net haar drijfveer ‘zelf een frituur starten’ net de ideale reden om haar de job te geven want dit was iemand die heel sterk gemotiveerd was. Bovendien zou de nieuwe frituur geen rechtstreekse concurrent worden van Infinity dus kon Shelly starten.

Dat werken in Infinity is de ideale leerschool gebleken. Waar kan je een stiel beter leren dan door te werken op het terrein zelf?

Achteraf bekeken, en zeker toen de deuren van Shelly’s tijdens vorige hete zomer openden, was dit zeker de beste zet van het ganse opzet.

Bijkomend voordeel was dat ze op die manier een uitstekend zicht kreeg op hoe de eigen zaak best kon worden ingericht. Aan welke details ze moest gaan denken, wat zeker niet mocht, wat wel, enzovoort.

Voor het werkgedeelte werd hier heel veel plaats gemaakt. Op die manier kan het team hier werken zonder in elkaars baan te komen. Je verliest er misschien wat zitplaatsen door maar het comfort om te werken is ook belangrijk.

Omdat ‘Bicky’s’ toch wel een groot onderdeel zijn van de verkoop, werd daarvoor een speciale plaats voorzien waar alle afwerking beter kan gebeuren. Ook een voordeel.

Zoals eerder gezegd werd voor een groot stuk gebruik gemaakt van recyclagemateriaal maar dat is hier op een uitstekende, onopvallende manier geïntegreerd. De bakwand en frigo’s zijn wel nieuw en hier wilden ze ook voor een uitstekende kwaliteit gaan.

De indeling van de zaak is heel logisch en praktisch. De leveringen gebeuren aan de zijkant waar rechtstreeks toegang is tot de koelkamers. De koelkamers staan in verbinding met de keuken en de keuken in verbinding met het bakgedeelte van de frituur.

De klanten die binnenkomen plaatsen hun bestelling in het wachtgedeelte en kunnen of wachten of gaan plaatsnemen.

In het eerste zitgedeelte werd gekozen voor hoge tafels en stoelen, het tweede zitgedeelte is voorzien van lage tafels en comfortabele stoelen plus de binnenspeelruimte. Via een terrasdeur komen klanten buiten terecht waar ze de keuze hebben om overdekt of in open lucht te tafelen.

Achteraan de zaak is plaats voor ongeveer 10 wagens op de parking maar in de buurt is ook voldoende parking voor de klanten van Shelly’s.

2014-03-12 12.25.13

2014-03-12 12.26.222014-03-12 12.28.09

2014-03-12 12.28.17

 

 

 

 

 

Een duidelijk concept

Shelly’s is geen zuivere frituur maar ook geen zuiver restaurant. Het eerste wil zeggen dat je buiten de frituurgerechten hier terecht kunt voor een aantal andere maaltijden maar ook desserten die eerder tot het restaurantgebeuren behoren en het tweede betekent dat mensen die hier een maaltijd bestellen, niet bediend worden aan tafel maar zelf hun bestelling moeten afhalen aan de toog.

Voor een aantal klanten is dat even wennen maar bij Shelly’s wordt voet bij stuk gehouden en het concept is heel duidelijk.

Het geeft voor- en nadelen maar dat zal je bij elk concept wel hebben.

Het voordeel van dit concept is dat klanten eerst op het gemak een aperitief kunnen nuttigen aan tafel en dan, als de honger groter is, hun bestelling zelf kunnen gaan plaatsen in het bestelgedeelte. In de toekomst plannen ze hier een camera te plaatsen op het wachtgedeelte zodat je als klant in het zitgedeelte je moment kunt afwachten om je bestelling te gaan doorgeven.

Eens je bestelling voor ter plekke verbruik geplaatst, krijgt de klant een beeper mee die gelinkt is aan een bestelnummer. De klant kan op het gemak verder genieten van een drankje en krijgt via de beeper te horen dat de bestelling klaar staat. Ideaal toch?

Hier komen heel wat gezinnen genieten van een maaltijd en voor de kids hebben ze hier zowel binnen als buiten voor een leuke speelgelegenheid gezorgd. Ook dat geeft ouders de kans om eens lekker te ontspannen.  Er is voor ieder wat wils en zelfs de wat oudere kinderen, jongeren dus, kunnen zich ongetwijfeld amuseren bij het aanbod dat buiten is opgesteld.

 

Verrassende grootte

Aan de buitenkant kan je niet meteen zien dat dit pand een enorm volume heeft, en ook binnen in het wachtgedeelte kan je dat niet direct zien tot je om het hoekje piept en ziet dat de beschikbare ruimte voor ter plekke verbruik immens is.

Er zijn maar liefst 60 zitplaatsen binnen, wat op zich al een groot getal is. En buiten zijn er nog eens 100 plaatsen; verdeeld over een overdekt en open terras. Een immens getal!

Bij Shelly’s komt vooral vast cliënteel over de vloer en dat is ook het publiek dat Shelly het liefst als klantenbestand ziet. Het sociaal contact is veel groter bij een vast cliënteel dan wanneer je op een doorgangsweg zit en er bijna alleen passanten stoppen.

Ideale ligging

Een horecazaak als deze moet op een goede ligging voorzien worden en gelukkig is dit zelfs na de aankoop nog duidelijker geworden.

Het pand ligt vlakbij een lagere school, het chirolokaal en het containerpark. Voldoende passage verzekerd dus.

Vanaf het begin zorgden ze hier voor een prima contact met de buurt. De leiding van de chiro mocht tijdens de verbouwingswerken gebruik maken van de immense hangar die bij dit pand hoorde en dat hebben ze sterk geapprecieerd. Ook nu is de verstandhouding nog steeds prima en dat geeft voor beide partijen alleen maar voordelen. Bij de jaarlijkse kermis spreken ze hier af dat de chiro voor een drankenstand zorgt en dat Shelly’s zich concentreert op het eten en een speciaal, verkleind menu aanbiedt.

Shelly’s is hoofdsponsor geworden van de opnieuw opgerichte voetbalvereniging van Handzame en ook dat brengt heel wat extra klanten op.

Teamwork

Shelly had een goede voorbereiding gehad bij frituur Infinity in Aalter maar toch zal de opening van Shelly’s niet snel vergeten worden.

Als je op 17 juli je zaak opent en het is schitterend weer dan mag je een ware volkstoeloop verwachten en die kwam er ook.

Na de opening bleef het zeer druk, het was dan ook een prachtige zomer, en dus werd al snel gedacht om het team te versterken.

Broer Mitch is er toen bijgekomen en schoonzus Shari maar ook Anja, de mama van Shelly is deel geworden van het vaste team en houdt zich voornamelijk bezig met de afwas en schoonmaak.

Op die manier is het heel functioneel samenwerken geworden. Momenteel heeft iedereen nog zijn eigen taak maar het is de bedoeling met een soort doorschuifsysteem te werken zodat iedereen alle kneepjes van het vak leert kennen en als er dan al eens iemand uitvalt, dan kunnen die taken makkelijker verdeeld worden over de rest van het team. Een ideale afspraak, lijkt me.

Dat dit een team is wordt nog eens versterkt door de mooie bedrijfskledij met vooral groene en witte accenten op een zwarte achtergrond. Dat geeft toch altijd een extra professioneel tintje aan het geheel.

Momenteel is de buitenkant van Shelly’s al opvallend door de rode kleur maar binnenkort zal deze zaak ook in de avonduren nog meer opvallen want er zullen neon’s worden voorzien maar ook een beeld van hoe het pand en de omgeving er destijds uitzag zoals al te zien is op een uitvergrote foto die in het wachtgedeelte van Shelly’s hangt. Dat wordt vast een opvallend item voor Handzame.

Bij Shelly’s kan je terecht voor alle frituurgerechten en daarnaast voor pasta’s, pannenkoeken en wafels, streekbieren, broodjes, desserts, steaks, … Voor elk wat wils dus.

De openingstijden zijn op ma, wo, do, vrij, za en zo doorlopend van 11.30u tot 22u, dus op dinsdag gesloten. Juli en Augustus tot 23u

 

Iedereen welkom in de Kronevoordestraat 55 in Handzame.

Bedankt voor het interview en veel succes gewenst!

Een klinkende naam voor deze opvallende frituur in Handzame (bij Diksmuide). De voornaam van één van de uitbaatsters ‘Shelly’ was meteen geschikt voor dit pand. Het klinkt uitnodigend en dat is wat deze zaak, die een frituur is maar zoveel meer, ook zijn.

Betaalbaar pand

De locatie van een zaak voor Shelly was niet op voorhand bepaald. Voordien werden ook in andere delen van de provincie West-Vlaanderen gezocht maar bepaalde gebieden zijn zo extreem duur dat werd uitgekeken naar een locatie die door de betaalbaarheid maar ook een goede ligging aan een beginnende ondernemer meer kansen kon bieden.

Het pand waar Shelly’s in is ondergebracht werd goed 3 jaar geleden gekocht in bouwvallige staat. Het fungeerde vroeger als café maar de gloriedagen voor dat type zaak waren voorbij en hoog tijd voor iets nieuws.

Voor een leek zou dit pand een ‘not-done’-project hebben betekend maar vader  Ronny Vervaeke  is als aannemer perfect geplaatst om te zien wat van het pand kon worden gemaakt, wat de mogelijkheden waren en wat het uiteindelijk resultaat zou kunnen zijn. Bovendien komt hij door zijn werk heel vaak terecht in zaken die wegens faillissement moeten worden ontmanteld en die ontmanteling leverde heel wat materiaal op voor de inrichting van Shelly’s. In deze tijd van crisis is het perfect aanvaardbaar dat een nieuwe zaak kan ontspruiten uit de scherven van andere. Waarom niet? Bovendien mag het resultaat er best wezen.

Dit was de ideale basis voor de zaak die Shelly al sinds haar kindertijd als droom zag. En zo geschiede. Het pand werd aangekocht en er kon gedacht worden aan de verbouwing en inrichting ervan. Daarvoor was nog wat tijd. Shelly zat zelfs nog op de schoolbanken en het diploma dat ze zou halen zou perfect geschikt zijn voor haar toekomst in dat pand.

In Kortemark volgde ze de richting grootkeukenkok en dat diploma geeft uiteraard heel wat mogelijkheden binnen de horecasector.

Het moet gezegd dat Ronny en Anja (Shelly’s mama) aanvankelijk wat sceptisch stonden tegenover het idee om in het pand uit te pakken met een frituur. ‘Er zijn er al zoveel’, was het idee dat wat wantrouwen over het welslagen van het project gaf maar Shelly gaf geen krimp. Een frituur is een zaak met heel wat mogelijkheden en dankzij haar diploma mocht het frituurgebeuren uitgebreid worden tot wat restaurantgerechten, ideaal om een breed publiek aan te spreken en uit te nodigen in deze zaak met een groot aantal zitplaatsen.

 

Na het behalen van haar diploma bleef Shelly niet bij de pakken zitten. Ze wou de stiel van het frituren leren en vond een job in een frituur in Aalter (Oost-Vlaanderen) bij frituur Infinity. Daar was ze meteen eerlijk over haar motief om de job te nemen en van de kant van Infinity was net haar drijfveer ‘zelf een frituur starten’ net de ideale reden om haar de job te geven want dit was iemand die heel sterk gemotiveerd was. Bovendien zou de nieuwe frituur geen rechtstreekse concurrent worden van Infinity dus kon Shelly starten.

Dat werken in Infinity is de ideale leerschool gebleken. Waar kan je een stiel beter leren dan door te werken op het terrein zelf?

Achteraf bekeken, en zeker toen de deuren van Shelly’s tijdens vorige hete zomer openden, was dit zeker de beste zet van het ganse opzet.

Bijkomend voordeel was dat ze op die manier een uitstekend zicht kreeg op hoe de eigen zaak best kon worden ingericht. Aan welke details ze moest gaan denken, wat zeker niet mocht, wat wel, enzovoort.

Voor het werkgedeelte werd hier heel veel plaats gemaakt. Op die manier kan het team hier werken zonder in elkaars baan te komen. Je verliest er misschien wat zitplaatsen door maar het comfort om te werken is ook belangrijk.

Omdat ‘Bicky’s’ toch wel een groot onderdeel zijn van de verkoop, werd daarvoor een speciale plaats voorzien waar alle afwerking beter kan gebeuren. Ook een voordeel.

Zoals eerder gezegd werd voor een groot stuk gebruik gemaakt van recyclagemateriaal maar dat is hier op een uitstekende, onopvallende manier geïntegreerd. De bakwand en frigo’s zijn wel nieuw en hier wilden ze ook voor een uitstekende kwaliteit gaan.

De indeling van de zaak is heel logisch en praktisch. De leveringen gebeuren aan de zijkant waar rechtstreeks toegang is tot de koelkamers. De koelkamers staan in verbinding met de keuken en de keuken in verbinding met het bakgedeelte van de frituur.

De klanten die binnenkomen plaatsen hun bestelling in het wachtgedeelte en kunnen of wachten of gaan plaatsnemen.

In het eerste zitgedeelte werd gekozen voor hoge tafels en stoelen, het tweede zitgedeelte is voorzien van lage tafels en comfortabele stoelen plus de binnenspeelruimte. Via een terrasdeur komen klanten buiten terecht waar ze de keuze hebben om overdekt of in open lucht te tafelen.

Achteraan de zaak is plaats voor ongeveer 10 wagens op de parking maar in de buurt is ook voldoende parking voor de klanten van Shelly’s.

Een duidelijk concept

Shelly’s is geen zuivere frituur maar ook geen zuiver restaurant. Het eerste wil zeggen dat je buiten de frituurgerechten hier terecht kunt voor een aantal andere maaltijden maar ook desserten die eerder tot het restaurantgebeuren behoren en het tweede betekent dat mensen die hier een maaltijd bestellen, niet bediend worden aan tafel maar zelf hun bestelling moeten afhalen aan de toog.

Voor een aantal klanten is dat even wennen maar bij Shelly’s wordt voet bij stuk gehouden en het concept is heel duidelijk.

Het geeft voor- en nadelen maar dat zal je bij elk concept wel hebben.

Het voordeel van dit concept is dat klanten eerst op het gemak een aperitief kunnen nuttigen aan tafel en dan, als de honger groter is, hun bestelling zelf kunnen gaan plaatsen in het bestelgedeelte. In de toekomst plannen ze hier een camera te plaatsen op het wachtgedeelte zodat je als klant in het zitgedeelte je moment kunt afwachten om je bestelling te gaan doorgeven.

Eens je bestelling voor ter plekke verbruik geplaatst, krijgt de klant een beeper mee die gelinkt is aan een bestelnummer. De klant kan op het gemak verder genieten van een drankje en krijgt via de beeper te horen dat de bestelling klaar staat. Ideaal toch?

Hier komen heel wat gezinnen genieten van een maaltijd en voor de kids hebben ze hier zowel binnen als buiten voor een leuke speelgelegenheid gezorgd. Ook dat geeft ouders de kans om eens lekker

Verrassende grootte

 

te ontspannen.  Er is voor ieder wat wils en zelfs de wat oudere kinderen, jongeren dus, kunnen zich ongetwijfeld amuseren bij het aanbod dat buiten is opgesteld.

Aan de buitenkant kan je niet meteen zien dat dit pand een enorm volume heeft, en ook binnen in het wachtgedeelte kan je dat niet direct zien tot je om het hoekje piept en ziet dat de beschikbare ruimte voor ter plekke verbruik immens is.

Er zijn maar liefst 60 zitplaatsen binnen, wat op zich al een groot getal is. En buiten zijn er nog eens 100 plaatsen; verdeeld over een overdekt en open terras. Een immens getal!

Bij Shelly’s komt vooral vast cliënteel over de vloer en dat is ook het publiek dat Shelly het liefst als klantenbestand ziet. Het sociaal contact is veel groter bij een vast cliënteel dan wanneer je op een doorgangsweg zit en er bijna alleen passanten stoppen.

Ideale ligging

Een horecazaak als deze moet op een goede ligging voorzien worden en gelukkig is dit zelfs na de aankoop nog duidelijker geworden.

Het pand ligt vlakbij een lagere school, het chirolokaal en het containerpark. Voldoende passage verzekerd dus.

Vanaf het begin zorgden ze hier voor een prima contact met de buurt. De leiding van de chiro mocht tijdens de verbouwingswerken gebruik maken van de immense hangar die bij dit pand hoorde en dat hebben ze sterk geapprecieerd. Ook nu is de verstandhouding nog steeds prima en dat geeft voor beide partijen alleen maar voordelen. Bij de jaarlijkse kermis spreken ze hier af dat de chiro voor een drankenstand zorgt en dat Shelly’s zich concentreert op het eten en een speciaal, verkleind menu aanbiedt.

Shelly’s is hoofdsponsor geworden van de opnieuw opgerichte voetbalvereniging van Handzame en ook dat brengt heel wat extra klanten op.

Teamwork

Shelly had een goede voorbereiding gehad bij frituur Infinity in Aalter maar toch zal de opening van Shelly’s niet snel vergeten worden.

Als je op 17 juli je zaak opent en het is schitterend weer dan mag je een ware volkstoeloop verwachten en die kwam er ook.

Na de opening bleef het zeer druk, het was dan ook een prachtige zomer, en dus werd al snel gedacht om het team te versterken.

Broer Mitch is er toen bijgekomen en schoonzus Shari maar ook Anja, de mama van Shelly is deel geworden van het vaste team en houdt zich voornamelijk bezig met de afwas en schoonmaak.

Op die manier is het heel functioneel samenwerken geworden. Momenteel heeft iedereen nog zijn eigen taak maar het is de bedoeling met een soort doorschuifsysteem te werken zodat iedereen alle kneepjes van het vak leert kennen en als er dan al eens iemand uitvalt, dan kunnen die taken makkelijker verdeeld worden over de rest van het team. Een ideale afspraak, lijkt me.

Dat dit een team is wordt nog eens versterkt door de mooie bedrijfskledij met vooral groene en witte accenten op een zwarte achtergrond. Dat geeft toch altijd een extra professioneel tintje aan het geheel.

Momenteel is de buitenkant van Shelly’s al opvallend door de rode kleur maar binnenkort zal deze zaak ook in de avonduren nog meer opvallen want er zullen neon’s worden voorzien maar ook een beeld van hoe het pand en de omgeving er destijds uitzag zoals al te zien is op een uitvergrote foto die in het wachtgedeelte van Shelly’s hangt. Dat wordt vast een opvallend item voor Handzame.

Bij Shelly’s kan je terecht voor alle frituurgerechten en daarnaast voor pasta’s, pannenkoeken en wafels, streekbieren, broodjes, desserts, steaks, … Voor elk wat wils dus.

De openingstijden zijn op ma, wo, do, vrij, za en zo doorlopend van 11.30u tot 22u, dus op dinsdag gesloten. Juli en Augustus tot 23u

 

Iedereen welkom in de Kronevoordestraat 55 in Handzame.

Bedankt voor het interview en veel succes gewenst!